מבט נוסף על ילדים הגדלים במשפחה נרקיסיסטית

ילדים הגדלים במשפחה נרקיסיסטית אינם מתבגרים. הם עסוקים כל הזמן בהורים הנרקיסיסטיים – לטפל בהם, לחפש אותם, להתנגד להם או לנוס מפניהם. לא נותרת להם פניות לעצמם ולצורכיהם האישיים וההתפתחותיים במישורי חיים שונים. הם נשארים בתוכם ילדים אבל מתבגרים בלי לגדול מבפנים, רק בעיקר לתפקד ולהסתגל לצורכי ההישרדות. הילד שבתוכם דוכא, אבל הוא בכל זאת מופיע בצורות שונות, בעיקר עקיפות. הוא עובד ועסוק אבל לא מתקדם או לא מצליח, או הוא מצליח כלכלית, אבל חיי הזוגיות לא צולחים. הוא יכול להתנהג כבוגר אחראי, אבל מתחת לפני השטח הוא נאבק על "זכויות הילד" שלא היה לו זכות להיות. חלקי הילד בתוכו מופרדים (מנותקים) ויוצרים דפוסים מבלבלים ביחסים אינטימיים. הוא יכול להופיע כמבוגר אחראי, ומאחורי הקלעים הוא "ילד רע" שמחד דורש מה שמגיע לו אבל גם מעניש את עצמו בגלל שהוא לא "ילד טוב", שהוא לא מרצה. אחר יכול להתכנס בתוך עצמו בדיכאון ובאבל כרוני על ההורים שלא היו; עסוק בשיחת ועידה פנימית על אשמתו ומה היה קורה אם הוא היה מקשיב להורים ולא היה כזה כפי שהוא – רגיש ומעמיק כל כך. לנוכח טראומה נוספת ביחסים או בעבודה, הוא מפתח דפוס הימנעות ממגע עם אנשים ומחיי העבודה. הוא חש עלבון צורב על היחס של ההורים אליו, ועם זאת סובל מכך שהוא אכזב אותם. עם כל זאת הוא מחזיק בפנטסיה  שיום אחד יקבל התנצלות וחיבוק ובא לציון גואל.

וכבר אליס מילר (1992) בספרה המכונן "הדרמה של הילד המחונן" (הרגיש), כתבה על הצער והאבל על כך שלא הייתה ילדות לילד במשפחה נרקיסיסטית: "הילד הנוח הזה שבעצם לא היה ילד כלל. מה קרה לילדות שלי? האם היא לא נשללה ממני במרמה, שהרי לעולם לא אוכל לחזור אליה. לעולם לא אוכל לפצות על ההפסד, הרי מלכתחילה הייתי מבוגר קטן האם לא ניצלו לרעה את כישורי הטובים?"(שם: 33-34).

ג'יימס מתיו ברי, הסופר והמחזאי שיצר את הדמות של פיטר פן, סבל בעצמו מהזנחה מאימו לאחר שאחיו הגדול ממנו נפטר. באופן עקיף הכניס זאת לסיפור על פיטר פן, כשהוא אומר שרק כשלבש את הבגדים של אחיו, האם הבחינה בו. המחזה מספר על הילד פיטר פן, שברח מבית הוריו וסירב לגדול. הוא יכול לחיות ולהתעלות על כל הקשיים באמצעות הדמיון והאמונה בעצמו. לא לרצות לגדול, זו עוד תגובה של ילד להתעללות הורים נרקיסיסטיים. המחזה עובד לסרט בשנת 2004, בשם "למצוא את ארץ לעולם לא". "תסמונת פיטר פן" הוא שם של ספר שמתאר את התופעה של ילדים שאינם רוצים להתבגר. המודלים של המבוגרים מעוררים בהם הזדהות שלילית.

רוב הנפגעים נשארים עם קונפליקט לא פתור עם השאלה הפתוחה מי לא בסדר, אני או היא? וגם עם השאלה אם להתקרב או להתרחק. בעיקרון נראה שהם חיים עם פנטסיה של חיבוק-שאולי-יהיה-מאימא.

והנה מה שמטופל קורבן התעללות מבין לפתע

"אני מבין למה אני כל כך מפחד להצליח ; כי אז הפנטזיה של מישהו שעבר התעללות וצריך אבא מחבק לא תהיה רלבנטית יותר.

מנשה: מדהים איזה הבנה יפה!! אתה כאילו מעדיף, מתוך פנטסיה, שיבוא המתעלל ויחבק, במקום לעשות משהו ולהצליח בחייך. אתה מחכה שהמתעלל יתחרט ויבוא לחבק אתך, ואולי יבקש סליחתך.

בשביל פנטזיה , מארץ הפנטזיות אני הכשלתי את עצמי; פתאום אני מבין את השלשלות בחיים שלי ומשווע להיפטר מהם. רק אתמול הייתי חצוי, מבין שהשלשלות רעות אבל מסרב להשתחרר. השחרור כרוך בהודאה בכישלונות (או ליתר דיוק למידה שבחלקה נפלתי וחטפתי מכות קשות בראש, וגם פעמים שחזרתי על הטעויות -קיבלתי עוד מכות). זה לא שאני יודע שמשהו ממתין לי בהמשך.  אבל ברור שעדיף להיות חופשי ולא לסבול – קצת שכל.

אז מי שעבר התעללות נשאר לבד כל החיים ומשחק מחבואים עם עצמו – ומתרגל להתחבא לבדו במרתף הקר אפילו שהוא סובל – העיקר להמשיך לשחק, להמשיך להתחבא. אבל משחק צריך לשחק בשניים והוא לא מבין שהוא משחק לבדו. ואף פעם אף אחד לא יבוא לחפש אותו – וכל עוד הוא ממשיך לשחק עם עצמו הוא לבד; הוא בעצם מתחבא רק מעצמו והמשחק נורא ובודד אבל מבחינתו עד שמישהו לא ימצא אותו המשחק לא נגמר – והוא לא מבין שהוא זה שצריך למצוא אותו, הוא צריך למצוא את עצמו. ויש כאלה שמה שמפסיק את המשחק הוא המוות שלהם – ויש כאלה שמבינים שלעולם אף פעם לא ימצא אותם – אלא הם צריכים למצוא את עצמם ואת מקומם בעולם ואח״כ יוכלו לשחק מחבואים לא לבדם עם חברים.

 

לשיתוף

להדפסה

תגובות

מחשבות אחרונות

על הכתיבה לפי אוליבר סאקס

על הכתיבה כחלק מהחיים בעקבות אוליבר סאקס אוליבר סאקס (1933- 2015) היה נוירולוג, חוקר וסופר פורה שכתב כל חייו, וספריו פורסמו בשפות שונות. "האיש שחשב שאשתו כובע" הוא…

בימים אלה של אסון

בימים אלה של אסון לאומי שאין לו אח ורע במדינת ישראל, בימים אלה של מאות טרגדיות פרטיות שאין להן מילים, אני, כבת הדור השני לשואה, מסתובבת בתחושה שואתית,…

מותר להרגיש

הערה על הטיפול בנפגעי נרקיסיזם. יש עניין מרכזי אחד אצל הנפגעים מהתעללות נרקיסיסטית, והוא שלא מותר להם להרגיש מה שהם מרגישים. כל הרגשות המותרים קשורים להורים. אסור שיהיה…

להיות מרוצה

להיות מרוצה. האם אפשר להיות מרוצה? להיות מרוצה זה להיות שבע רצון. ברור שלכל אחד יש סיבות שונות להיות לא מרוצה. העבודה, הזוגיות, המשפחה והחברה. יכול להיות לא…

הקוסם מארץ עוץ

הסיפור הזה מתאר מסע של ילדה בשם דורותי שבבית דודתה בו גדלה הרגישה שלא מבינים אותה וחלמה שיום אחד תמצא מי שיבין אותה. כשרוח נושאת אותה הרחק מביתה…

מבט אל הספק

השטן והספק. לא יודע אם יש שטן. אם יש כזה זה אולי להאמין לפחדים שלנו. הספק הוא החריץ דרכו מתגנבים שליחי השטן, מרפים את ידיך, מוצאים לך את…

מדיטציה ונוכחות 18

נוכחות – התבוננות. קל לומר נוכחות. קשה להיות נוכח. ראשית התודעה המותנית- תרבות שמלמדת אותך "לעשות משהו", להתרוצץ לחפש ולמצוא מה שחסר ומה שנדמה לך שחסר לך. חשוב…

נוסחאות של אהבה

נוסחת אהבה 1. אימא לא מרוצה, אז הילדה חושבת שאם היא תצטיין אימא תאהב אותה. ומאז היא מצטיינת בכל דבר שהיא עושה, רק שזה לא מביא לה אהבה…

האני הצודק

האני הצודק. כשאני חושב על החוויה הנפוצה "אני צודק", אני מנסה להבין מה יש בזה אמת ומה יש בזה מטען רגשי עודף שאין לו נגיעה לצדק. כאילו האני…

עולם ללא מילים

בעולם ללא מילים, אם אפשרי בכלל, הכל זורם, רציף, הגבולות בין דברים מטושטשים יותר, זמניים, תלויי מטרה, עולם בלתי קבוע, רעים וטובים משתנים ומתחלפים, אויבים הופכים לידידים וגם…

מדיטציה ונוכחות 17

הזדהות עם המחשבות. כאשר כל מחשבה סופגת את תשומת הלב שלך לחלוטין, זה אומר שאתה מזדהה עם הקול בראש שלך. לאחר מכן מחשבה זו הופכת מושקעת בתחושת עצמי…

הסכמה

אני מבין שהסכמה שלי ובתוכי לכל מה שחוויתי בחיי – היא מפתח ליצירת שלווה ושלום בתוכי. זוהי הדרך האולטימטיבית לשהות ב NOW. כי כל עוד יש מלחמה ומירמור…

על תורת ההתקשרות

תורת ההתקשרות, עוסקת בקשר המתפתח בין הילד להורה המטפל בו במהלך שנות חייו הראשונות, כבונה את התייחסותו של הילד לעולם החברתי הסובב אותו, וכן את תפיסתו העצמית. המסקנה…

הפנטסיה שאימא תשתנה

הפנטזיה שאימא תשתנה מגינה מפני קבלה של ראייה פוגעת של עצמך כמי שאינו ראוי לאהבה ולא אכפת ממנו ולא מוערך. זו הסיבה שהפנטזיה נמשכת אפילו מעבר לילדות. אחיזה…

יום אחד נהיים הורים

ההורים שלי הם…נפלאים, איומים, מתעללים, נחמדים, מגוננים"" "ההורים שלי לא…יודעים לתת מעצמם, לא מפסיקים להטריד, לא רואים אותי" "יש לי רגשות מעורבים ומסובכים עם הוריי. אולי אני תלוי…

מחשבות על אהבה

אהבה אינה "דבר נפרד" מאיתנו, מהחיים או מהעולם. כמו שאלוהות ובריאה אינם מחוץ לקיום. מבחינת בודהא, שלא דיבר כלל על אלוהים, האלוהות היא אימננטית, בתוך בעולם. כך גם…

תום הילדות

תקופת הילדות מאופיינת בחוויה של אחדות בין פנים וחוץ, וכך היא נשמרת לא אחת בזיכרונם של רבים. מצאתי תמיד עניין במעבר של ילד לגיל ההתבגרות. כמטפל עקבתי אחר…

היא צודקת

נניח שהיא צריכה להיות צודקת. זה יכול להיות גם הוא כמובן. צריך להיות צודק. חשוב לה מאד להיות צודקת, ואם מערערים על זה, היא נלחצת ונלחמת. יש גם…

האם בסוף מוצאים אהבה?

  האם בסוף מוצאים אהבה?  מתוך הספר "לבסוף מוצאים אהבה" מאת הארוויל הנדריקס, 2006 "אני מבקש לסכם בקצרה את מה שנאמר בחמשת הפרקים הראשונים. ראשית, אנחנו בוחרים את…

הפחד מהחיים – התבוננות

הפחד מהחיים. הפחד הזה נובע מהדחף של האדם לשלוט בהם, מהחינוך שמושתת רובו ככולו על שליטה, פחד והפחדה שמצמיתים את התנועה החופשית של הילד במרחב שלו. הילד לומד…

חרדת הנגיף

חרדת הנגיף. אנו רגילים לחיות עם "חרדות" מכל הסוגים: חרדת בחינות, חרדת ביצוע, חרדת טיסה, וגם פחדים מסוגים שונים: פחד מכישלון אבל גם פחד מהצלחה, פחד מבדידות אבל…

ארעיות – התבוננות 2

הרגשת זרות וזמניות. זו אינה הרגשה שלילית או לא-נעימה; זאת הרגשה של שחרור מנטייה לחיפוש אובססיבי של שייכות והצמדות, והאשליה של תמידיות וקביעות של כאילו-נצח. זהו חלק מתהליך…

ארעיות – התבוננות 1

.ארעיות. ככל שאני מתקדם בגיל, ואני מתבונן במה שעבר, במקומות פיזיים ורגשיים בהם הייתי, אנשים שהכרתי ונכנסו ויצאו מחיי במהלך הזמן, הורי שהלכו, אחי ואחותי שהלכו, מורים שהיו…

מלכודת הפחד

מלכודת הפחד. טבעו של הפחד הוא קודם כל איום: משהו לא טוב יקרה לך; מאחר שכבר קרו לך דברים לא נעימים, אז הזיכרון הגנרי של הפחד (אירוע, התניה,…

מצב של אנומיה חברתית

אנומיה חברתית (בלבול או מבוכה ערכית) פוסט זה מתמקד לא באדם הפרטי ובחיי הנפש שלו, אלא במצב החברתי בו הוא נמצא וההשלכות של מצב זה על הנפש והתודעה…

החיים כמסע לגילוי עצמי

אני מבין שהמסע של אדם בחייו, זה לגלות את עצמו. לפעמים הוא יודע את עצמו מוקדם בחייו (כמו מוצרט, דרך כישרונותיו, למשל), ובעיקרון הוא אמור לגלות את עצמו,…

בריאת הנפש והתודעה

עם בריאת העולם (כמתואר בבראשית) נוצרה ונצרבה הנפש והתודעה של האדם סביב שלושה מעשים של אדם: המעשה הראשון הוא אכילה מעץ הדעת, בה אדם מפר איסור של הבורא…

להיות חסר בית

הפסיכולוגיה של חסרי הבית. תמיד היו כאלה. אבל בעשרות השנים האחרונות זה הפך למגיפה. איך ולמה זה קורה? אני חושב שזה קורה די מהר. משהו כנראה מתערער בנפש…

הנרקיסיסט ושותפו לקשר

      הנרקיסיסט ושותפו לקשר: שיח הנרטיבים בין הנרקיסיסט והמְרֵַצֵה (pleaser)  "Despite all the beating he never forgets the master" – מ"ימי הנטישה" מאת פרנטה הנרקיסיסט רוצה…

"רק שתהיו מרוצים!"

על דפוס הריצוי והשלכותיו השליליות פוסט זה אינו מציע תגלית פסיכולוגית חדשה, אלא בא להציג תקריב על  דפוס התנהגות של ריצוי אחרים, דפוס כה שכיח אצל רבים עד שאיננו…

מי חובר לנרקיסיסט?

מי חובר לנרקיסיסט? בהמשך למאמר קודם "צריך שניים לטנגו: מי רוקד עם הנרקיסיסט?" שמציג את אופי היחסים הבעייתי בין הנרקיסיסט לשותפו לקשר, אני משרטט כאן, בהסתמך על מה…

מדיטציה ונוכחות 15

אנחנו נוטים להדבק תוויות לעצמנו ולאחרים, וגם נוטים להאמין בזה. על כך אומר טולה: "האמונה בתווית שמישהו מדביק למצבך הנוכחי והזמני משמרת את המצב, מעצימה אותו והופכת אותו…

מדיטציה ונוכחות 13

פוסט זה מדגיש את החשיבות של היות נוכח כדרך לחוסן אישי. להיות נוכח יכול לבוא במקום כל דפוס אישיות שאדם מגייס בחייו כדי להשפיע או לשלוט בסיטואציה. כשאינך…

השוואה טורדנית-כפייתית

כל עוד עסוקים בהשוואה כפייתית (כלומר, לא מפסיקים להשוות את עצמי, הישגיי, הספקים שלי לסטנדרד או "תקן" כלשהו) – אי אפשר להרגיש טוב ולהיות מרוצים, וכל עוד לא…

עבר-הווה-עתיד

 החיים שלנו מתרחשים במימד הזמן; ככה גם אנחנו חושבים ומרגישים ומתנהלים. רצף זה מוטבע בתודעה האישית והקולקטיבית שלנו בתרבות. לכל אחד יש "יחסים" עם העבר ההווה והעתיד. העתיד…
נגישות