כל המחשבות

התנהגות נמנעת מתחילה בינקות ובילדות עם ביישנות, התבדלות ופחד מזרים וממצבים חדשים. במהלך ההתפתחות התגובה נחלשת או נעלמת עבור מרבית הילדים, בעוד שאצל הנמנעים הדפוס מתחזק בגיל ההתבגרות ובתחילת החיים הבוגרים. ישנם הבדלים תרבותיים ואתניים ביחס למה שנחשב כהתנהגות ערכית ונורמטיבית, כמו לא להתבלט, להימנע ולהצטנע. מצבים חדשים הדורשים הסתגלות, יכולים להגביר את נטיית
אל תחפש שלווה (peace). אל תחפש שום מצב אחר מזה שאתה נמצא בו כעת; אחרת תיצור ותעורר קונפליקט פנימי והתנגדות לא מודעת. סלח לעצמך על כך שאינך  שקט כעת. ברגע שאתה מקבל לחלוטין את אי-השקט  שלך, הוא הופך לשקט ולשלום פנימי. כל מה שתקבל באופן מלא ככזה, ייקח אותך לשלום פנימי. זהו נס הוויתור
טיפול פסיכולוגי או פסיכותרפיה לא נועדו רק להשתחרר מחרדה או ממצוקה נקודתית כזו או אחרת.המפגש הטיפולי הוא מקום ומרחב בין אישי בין המטופל והמטפל, בו אדם לומד להכיר את עצמו לעומק, להתיידד עם עצמו או עם צדדים שונים בעצמו שהוא לא קרוב אליהם.אינטימיות היא לא רק הקשר הקרוב עם אחרים, אלא גם וקודם כל-
אני למטופלת: אני צריך להרגיש אותך, כדי שאת תרגישי אותך; את בינך לבין עצמך, את בדיבור הפנימי שלך, מה את אומרת לעצמך בכל מיני מצבים? האם את מרגישה לפעמים נוח עם עצמך? הדיבור על מחיר הפגישה  מבטא גם שיחה פנימית שלך אם הטיפול עוזר לך ומקדם אותך, אבל את לא אומרת את זה בקול
ציטוטים מהספר "אישה שבורה" מאת סימון דה בובואר, 2011. הסיפור  הוא יומן שמלווה את המשבר של אישה בשנות הארבעים כשבעלה מנהל רומן.  סוף סוף אני רוצה לחיות קצת בשביל עצמי (עמ', 101) אני לא יכולה לשאת את העובדה שלא אהיה פנויה לגמרי לשרת את האנשים הזקוקים לי (102) זו הפעם הראשונה שאני מודאגת מאד
התבוננות: עקרונית, אין לקחת שום דבר כמובן מאליו ביחסים עם הזולת ובמיוחד בזוגיות. "מובן מאליו" זה להפסיק לראות או להרגיש את קיומו והשפעתו של משהו או מישהו בחיים שלך; לחוש אותו כחלק ממך או כ"רקע", או כבובה שאתה משחק בה, או כספק שלך, או כ"מאמי" שלך. אפשר לקחת גם את החיים כמובן מאליו. את
הווה. מה שהווה אינו ממש ידוע לאדם אלא באופן חלקי, בהתאם למה שתודעתו מכוונת אליו בזמן נתון, ובעיקרון נראה שהווה אינו מודע למרות שאנו פועלים בתוכו ומופעלים על ידו. זהו מעין פרדוקס. אפשר רק לחוות ממנו ולא באמת להבין אותו, ואפשר לזמן אליו מה שעולה על הדעת, כמו, למשל, להזמין פיצה, או לשים דיסק
על הנוכחות. כשאתה נוכח – אתה זז ממימד הזמן, כביכול עוקף אותו. המוח נרגע מהזמן, ובעקבות כך נרגעות  המחשבות. אתה מתחיל לשים לב שאתה נמצא. פשוט נמצא. זוהי רמה בסיסית אחת של נוכחות. אפשר שגם תבחין בסביבתך. סביבתך  הקרובה קודם כל; אט אט תהיה מודע למעגלים  גדלים והולכים של המרחב שלך. אולי תגלה שאתה
המוכרות חשובה לנו כי היא נותנת לנו בטחון. העולם נהיה צפוי יותר, מה שנותן הרגשת שליטה. אבל הצמדות למוכרות היא מנגנון הגנה מפני הזר והמוזר, מפני שינוי שמתרחש אצלי ואצל הקרובים לי,  ואולי גם מפני החיים שרוצים להגיע למרחב שלנו. יתכן שאנו מיצרים מוכרות ופמיליאריות ומרדימים את החושים ואת הפתיחות לחדש המצוי ומוצפן בכל
מנדלה של העצמי. כשאני נרגע מההמולה, נדמה שלא קרה דבר מאז שנולדתי. רק הגעתי לעצמי שלא ידעתי אותו. לא משנה מה עשיתי או לא עשיתי, תמיד הייתי מגיע לעצמי. זהו מעין "הידוע שלא נחשב" נוסח בולס, עצמי שהיה ידוע אבל לא חשבתי עליו, לא הכרתי אותו, לא הייתי מודע לנוכחותו. התינוק, הילד, הנער, הבחור,